Turkish Delight

Jag skulle ju vara en lögnare om jag påstod mig veta något om den turkiska filmindustrin men baserat på vad som finns att hitta på tuben så verkar deras strategi vara att ta vad som än toppar Västs publiksiffror och sedan stjäla det rakt av. Och då menar jag inte ”låna” idéer utan regelrätt stöld sånär som på exakta kameravinklar så att man får samma sak som originalet. Fast med turkisk dialog (antar de utan att veta om det ledde utvecklingen till dagens reboots). För den som är sugen – och jag hade ju inte haft denna sidan om intresset inte fanns – kan man hitta Star Wars, Rambo och min personliga favoritfilm, Exorcisten!

Seytan heter den och regelrätt översättning på titeln blir väl Satan. Du kan redan handlingen. En liten flicka – Gül – blir besatt av en demon och när hennes mamma gått igenom alla fysiska och psykiska behandlingar som finns tar hon till sist hjälp av kyrkan. En präst skickas dit och vi vet alla vad som händer. Även om den idag tack vare sin kultstatus nått långt utanför Turkiets gränser och faktiskt återutgivits på dvd – du hittar den på Swedisc – hittade jag ingen trailer att bjuda på så det får bli scenen när prästen för första gången möter demonen.

Kommentera

