Begravningsplats

Stor konst dör aldrig heter det, vilket borde vara förklaringen att Andrea Bianchis Burial Ground: Nights of Terror fortfarande cirkulerar på filmmarknaden, nästan trettio år efter den släpptes! En italienskproducerad grindhouseklassiker om något bjuder den på bröst, zombies, bröst, halshuggningar, bröst, tarmar, bröst och incest, balkonglådor, bröst, tuttar, avslitna halsar, bröst, krossade skallben och bröst. Dessutom har de slängt in dåligt förtäckta politiska undertoner om klasskamp på ett par ställen så medelklassintellektuella kan se den och påstå de lärt sig något.

En hobbyarkeolog som ser ut som Evert Ljusbergs lillebror med Jonas Gardells kroppsspråk bestämmer sig att nysta lite i ett slotts historia och snart har han till framtida protagonisters förtret väckt upp de döda etrusker som vilar där. Han hinner faktiskt inte mycket mer än börja hacka på en sarkofag i slottets katakomber förrän de dyker upp och sliter halsen av honom, något jag personligen tolkar som bevis på att akademiker varit hatade åtminstone de senaste tusen åren. Synd bara hans sista gärning på planeten var ett panikartat ”But I’m your friend!” istället för att varna kompisarna som är på väg ut med osäkrade könsorgan för en veckända med hångel och andra uppslupna upptåg på dagordningen!

Ledda av Mariangela Giordano och hennes son – spelad av dvärgen Peter Bark som bestämde sig för att ge sin karaktär djup genom att bära en sanslöst ful tupé – anländer sammanlagt sex överklasspar till platsen dagen efter och hinner inte mycket mer än komma innanför dörrarna förrän de delar upp sig för att utforska slottet i allmänhet och sina kroppar i synnerhet.
– Du ser ut som en hora, myser en pojkvän när hans partner visar upp sitt senaste fynd på underklädersavdelningen, men jag gillar det med kvinnor!
På en annan plats på slottet har Mariangela en herdestund med George (spelad av Roberto Caporali) när sonen störtar in i rummet för att stoppa dom och samtidigt få sig en titt av Mamma i födelsedagskostymen. De har en liten annorlunda relation som mot filmens slut kommer dras till sin spets vilket garanterat kommer få kvinnliga tittare att låta som vi män gör när vi sätter oss på cyklar för snabbt.

Dagen efter bestämmer sig paren att det inte är någon mening att ändra på en lyckat koncept så det är marsch utomhus för mer av samma som bjudits under natten. Denna gången överraskas de dock av de där etruskerna som trots de tryckt i sig den döda arkeologens omfångsrika hydda fortfarande har köttsallad på menyn. Efter ett par smaskiga skallkrossningar med sten – samtliga i närbild för socialrealismens skull – barrikaderar sig samtliga par inomhus medan de odöda proletärerna ökar i antal och dessutom beväpnar sig.  Likt en vänsterpartist blöta dröm går de nertrampade massorna till attack mot överheten som visserligen bjuder motstånd med varsprutande resultat men det är en hopplös kamp med minst sagt blodigt nederlag. Bl.a. serveras tittaren en kul scen direkt stulen från Fulcis Zombie Flesheaters där en av kvinnorna dras genom ett krossat fönster trots att hela hennes ansikte inte får plats, om ni förstår vad jag menar.

Känd under en uppsjö titlar som The Zombie Dead, Zombie 3 och Zombie Horror finns den idag återsläppt av amerikanska Shriek Show i en finfin utgåva som bjuder trailers och intervjuer. Den finns att köpa separat eller i boxen Zombie Pack, Vol. 2 där man dessutom bjuder Zombi Holocaust – som jag skrev om här – och Bill Hinzmans Flesheater som vi ska tala tyst om. Du hittar dom till hyfsat pris på Amazon här och en hyllningssida på Facebook här. Peter Bark har en egen sida på MySpace som du hittar här.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: