Miffo

Gabba Gooble! Gabba Gooble! One of Us! One of Us! Utan de magiska orden och Tod Brownings kontroversiella alster Freaks från 1932 vete tusan om Ramones fått inspiration till Pinhead att avsluta a-sidan till deras klassiska album Leave Home, eller jag haft en referens att använda mig av att beskriva hur jag känner mig efter den tandkirurgi jag genomgick denna Måndagen. När Hollywoods filmstudior började få oväntade publiksuccéer med skräckfilmer som Frankenstein mitt under brinnande Depression kontrakterade MGM författaren Tod Robbins att hjälpa dom lansera ett eget filmmonster. Resultatet blev den mörka novellen Spurs, som utspelade sig på en freakshow. I händerna på Browning och hans producent Irving Thalberg – som faktiskt tonade ner mörkret och försökte gjuta in humor i berättelsen eftersom originalberättelsen var alldeles för hemsk – gav de världen en bisarr kombination av film noir och dum såpopera med genuint missbildade människor i rollerna.

Trapetsgymnasten Cleopatra har en centimeterhög beundrare i tyskfödda Hans (Harry Earls, mest känd som Harry Doll från The Doll Family), något hon inte kunde bry sig särskilt mycket om. Hon har nämligen ögonen på muskelmannen Hercules (pinsamt överspelad av Henry Victor) och dessutom har Hans en egen beundrarinna i Frieda, något han blind som han är tyvärr inte lägger märke till. Det är först när Cleo får höra att det Hans saknar i längd tar han igen med storleken på sitt bankkonto som hon inser han trots allt kan vara giftasmaterial (för närmre studier av detta intressanta fenomen kan jag föreslå en utekväll på Stureplan). Hon har dock inte lagt Herc på hyllan utan planerar mord tillsammans med denne så de kan ta över den störtförälskade dvärgens rikedom och starta ett nytt liv tillsammans. Redan på bröllopsfesten – där hon bjuds initieringsrit av cirkusens medlemmar – förgiftar hon sin makes champagne och fortsätter så vid hans sjuksäng. Vad paret dock inte hade räknat med var att deras hemlighet skulle läcka ut eller cirkusens kodex att gör du illa en av oss gör du illa oss alla. En gruvlig hämnd följer.

Kontroversiell redan från början – inspelningen skedde avsides MGMs inspelningsplatser efter påtryckningar från diverse filmstjärnor som inte stod ut med att se skådespelarna och en viss F. Scott Fitzgerald ska enligt ryktet förlorat sin frukost när han i kö för att köpa middag såg systrarna Hilton (sammanväxta vid midjan) läsa menyn – möttes filmen vid sin premiär av en handfull bra recensioner och en nation av dåliga. Den bannlystes i England och även här i Sverige fick den ta emot en hel del skäll. Efter tre omklippningar och ett nerkortande från 90 minuter till dryga timmen bestämde sig filmbolaget tills sist för att ta väck den från cirkulation och helt enkelt begrava den. Det var först på 60-talet som den återupptäcktes och blev en kultfilm i både USA och världen, och efter Ramones låthyllning till alstret har den nått ut till flera generationer.

Återutgiven på DVD hittar du en finfin utgåva med rejäl portion bonusmaterial här, Ramones Leave Home hittar du här och en bok om ämnet som jag verkligen kan rekommendera är FREAKS: We Who Are Not As Others, skriven av Daniel P. Mannix som arbetat med många av filmens skådespelare under sina år som cirkusartist. Du hittar den här.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: