Megachurch!

Trots att internet idag reducerats till i princip ännu en konsumtionskälla (ja, jag är fullt medveten om det ironiska i det påståendet när mina inlägg konstant länkar till platser där man kan köpa det jag skrivit om!) och jag saknar de outlawdagar som fanns i dess barndom på tidiga 90-talet (och minns fortfarande med värme rabiata smurfhatargrupper och sidor som bjöd eskimåsex!), så måste jag ändå konstatera att när det väl fungerar älskar jag fanimej det! Även om informationen fortfarande finns kvar där ute så har den ju drunknat i en flodvåg av usel mainstreamkultur och senaste skvallret om Paris Hilton (newsflash till hennes följare: Paris Hilton är vad vi killar på högstadiet kallade ”klassens madrass” och enda gången hon förtjänar rubriker skulle väl vara om hon gjorde något som inte är typiskt för en sådan?) så man kan likna det vid ett bibliotek, med skillnaden att på nätet ligger alla böckerna i en hög på golvet och bibliotekarien har varit lite väl glad i Östgötsk Poliotobak, om du förstår vad jag menar. Men ibland har man helt enkelt tur! Sökande Tuben på jakt efter mer bisarra kristna fenomen att skriva om snubblar jag över ovanstående klipp med Megachurch, en experimentell instrumentaltrio från Cleveland som spelar stonerrock med en minst sagt egen tolkning av genren, och blir – om uttrycket ursäktas – frälst!

Lite letande på nätet resulterar i att jag hittar bandet på MySpace där det bjuds tre lyssningsexempel som samtliga är lysande! Jag är såld och knåpar snabbt ihop ett mejl där jag ber om information hur man som utlänning kan beställa deras självsläppta debutskiva (eller, det är rättare sagt en EP), för över summan via PayPal och veckan senare dimper sagda skiva ner i brevlådan. Det bjuds sex spår på under dryga halvtimmen, samtliga av sådan hög kvalitét att jag finner det svårt att förstå de inte har uppbackning av ett skivbolag. Med en rejäl portion talang – är det någon som tvivlar på de här killarna behärskar sina instrument? – och genuin kreativitet bjuder dom tung, svängig musik med rejäla överraskningar och en hälsosam portion satir då de flitigt använder sig av samplingar från diverse galna amerikanska tv-präster, något som förstärks på deras spelningar då de uppträder likt Devos sidoprojekt DOVE iklädda smaklösa polyesterkostymer man annars bara ser på just galna, amerikanska tv-präster.

Ta och lyssna på studioversionen av favoritspåret The Gay Agenda nedanför och gör sedan både din skivsamling och ett unikt band en tjänst och beställ deras skiva! Den finns fanimej även på vinyl!

Du hittar officiella hemsidan på MySpace men de finns självklart även på Facebook! Med lite tur kan jag bjuda på en intervju inom kort!

Kommentera

