Silikondrömmar

Mer exempel på 80-talets tveksamma flådigheter bjuder tyska Silicon Dream med sin Andromeda från 1988! Taget från deras enda album Time Machine, är det något så prententiöst som ett konceptalbum om tidsresor! Lyssna och njut av titlar som Holiday In St. Tropez – Eating Pizza In Ibiza (The Cola-Age), Space Intro (The Age Of The First Cosmic Steps) och Albert Einstein – Everything Is Relative (The Age Of The Inventors) satt till italodiscons tunga rytmer. Kraftigt influerad av Kraftwerk och Depeche Mode enligt dom själva.

En trio formad runt musikern Klaus Munzert var det minst sagt ett kortlivat projekt som trots hyfsade framgångar på de tyska listorna rätt snart sjönk bort i obskyritet. Väldigt konstigt måste jag tillägga eftersom standardkontrakt inom skivindustrin vanligtvis brukar ligga på tre fullängdsalbum och med tanke på att deras singel Marcello The Mastroianni från 1987 hamnade i Topp 20 borde skivbolaget rimligtvis varit intresserat av mer alster. Tyvärr har jag inte hittat mer information om varför detta skedde så min gissning är att ovanstående konceptalbum floppade så totalt att skivbolaget rev kontraktet med bandet. 1995 släpptes åtminstone Greatest Hits ’87 – ’95 (bisarr titel med tanke på att de bara hade en enda!) och i senare dagar har albumet återsläppts på CD med bonusspår. Du hittar den på Amazon men kan även ladda ner den gratis på Express Downloads här.

Mer pinsamheter från årtiondet som fick mig att slänga ut min radio har jag bjudit på bland annat här, här och här.

Kommentera

