Julklappstips II

Mer julgodis i samma anda som Studio S box Studio S & Videovåldet bjuder Jake West och Nucleus Films med sin matiga box Video Nasties: The Definitive Guide som släpptes nu i November! Tre discar fyllda med praliner som Wests dokumentär VIDEO NASTIES: Moral panic, censorship & videotape, trailers för samtliga sjuttiotvå videos som hamnade på den beryktade DPP List i mitten av 80-talet, vackert återskapade VHS-omslag till sagda alster samt mycket, mycket mer. Totalt bjuder den över tretton (!!!) timmar godsaker för videovåldsentusiasten att vältra sig i.

När det gäller fenomenet videovåldsdebatten har jag länge övervägt att skriva en alldeles för länge uppskjuten artikel om just detta, samt hur man i dessa dagar lätt kan dra paralleller mellan spektaklet som skedde då och spektaklet som sker nu med bland annat Pirate Bay och debatten om MP3 och fildelning i allmänhet. Men för att ta det kort måste vi först konstatera två saker som inte ändrats nämnvärt sedan Första Ronden:
1: Musik- och filmindustrin styrs av människor både då och nu vars favoritfärg är brun och som gjort världen bra mer nytta om de jobbat inom försäkringsbranschen.
2: Nytänkande är något de inte bara fruktar utan även är inkapabla till.
Att sedan tro de på fullt allvar bryr sig om kultur överhuvudtaget är ungefär lika dum-naivt som att kalla en papegoja en god retoriker. De är ute efter att tjäna pengar och om det så är kylskåp, flottiga hamburgare eller Sandra Bullocks senaste ansiktslyftning de säljer är för dom fullkomligt egalt. Dessutom är den fylld av en arrogans där de på fullt allvar tror sig kunna bestämma vad vi ska gilla, när vi ska gilla det och om vi inte gör det är det fel på oss och inte produkten. Lägg sedan till att de är byråkratiskt tyngda dinosarier lika graciösa som en oljetanker så är det inte utan att man kliar sig i huvudet och undrar hur fan de få något gjort överhuvudtaget.

Nåväl. Misstaget branschen gjorde då var att se hemmavideomarknaden som ett skämt. Någon någonstans högt uppe i en beslutsfattarposition bestämde att VHS var något man inom filmindustrin inte sysslar med. Folk ska se film på bio och det är väl ingen vid sina sinnes fulla bruk som vill se sådant på det så lilla formatet TV? För att använda exempel så hade Stjärnornas Krig sin videopremiär i mitten av 80-talet och Spielbergs blockbuster E.T. kom på video först 1988. Nu var det dock så att folk rätt snart insåg charmen med att kunna se film hemma på sin VHS och eftersom storbolagen missade sin chans fylldes butikerna – som om jag minns rätt poppade upp så tidigt som redan 1979 – med billiga exploitationfilmer som nystartade videobolag för en billig penning enkelt kunde köpa upp. Branschen fnös åt kannibalfilmer och motorsågsmassakrar men valde att ignorera fenomenet för som sagt, Tant Brun i toppen sa att det var en tillfällig fluga och ingen vill se film hemma på VHS. Och medan de stora katterna laddade crackpipan och inledde dagens femte circle jerk passade mössen på att gå lös på ett fullt uppdukat bord och filmer som i snitt kostat fem spänn och ett sexpack mellanöl att producera genererade beundransvärda vinstsiffror.

När sedan den brittiska utgåvan av Evil Dead – signerad Palace Video – förhandsbokades i över 50 000 exemplar var det dock någon någonstans som vaknade till liv. Jag är osäker på vad en VHS kostade att köpa in för en butik i Storbrittanien på den tiden, men i USA vet jag säkert att de såldes för 250 dollars stycket. Multiplicera med ovanstående summa så ser du – precis som de stora filmbolagen måste ha gjort – att det fanns en helvetes massa pengar att tjäna på formatet. Men när marknaden redan var fylld av bra mycket häftigare alster än Barbara Streisands senaste kalkon så kommer du stöta på en hymen utan like för skräpet du prånglar ut. Vad att göra? Enkelt! Du påpekar för diverse kristna samt feministiska organisationer att det finns naket och våld i produkterna – de utgörs ju av människohatare med en galla utan like och förklarar därför gärna krig mot allt som i princip är kul – och om inte det funkar så ringer du dina kompisar i riksdagen. Politiker lever nämligen för att skapa kriser som de sedan kan lösa och på så sätt motivera sin position i allmänhet och sin lön i synnerhet. Lägg sedan till en media som är lika sensationskåt som ansvarslös i bilden så har du genererat en moralpanik som garanterar att folk frivilligt censurerar sig själva och på så sätt tar bort dina konkurrenter från den marknad du var för djävla dum att ta dig in på till att börja med. Fri företagsamhet – mitt rövhål. I Sverige var väl den stora skillnaden dock att den arbetarklasskultur man så länge fnyst åt och försökt begrava helt plötsligt fanns att tillgå för gemene man över disk, och allt som behövdes för en habil dos tuttar och motorsågar var femti spänn och giltig legitimation. Och borgerliga fenomen som Veckans Konsert i all ära – medelklasskitsch är ju om inget annat rätt roande – det var många svenskar som föredrog bimbos och borrmaskiner.

Jaja. Nog med rants. Du hittar sagda box (ar) på SubDvd och Jake Wests officiella hemsida här. Studio S & Videovåldet skrev jag om här.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: