In Memoriam

Ännu en gång nås man av tråkiga nyheter, och i detta fallet snackar vi bortgången av en för mig legend; Tura Satana. En kvinna som om något personifierade frasen ”kick ass!” blev hon en kultikon i Russ Meyers Faster, Pussycat! Kill! Kill!, en roll som följde med henne resten av livet (hon upprepade den i princip i Ted V. Mikels Astro Zombies). Moderna action-kvinnor i all ära, vill du se en dam som tuggar taggtråd och spottar napalm är denna filmen ett måste! John Waters spenderade i princip varenda intervju han gjorde på sjuttiotalet med att nämna hur den var hans favorit och även om den totalfloppade och fick motta svidande kritik för sina kvinnoporträtt – lustigt med tanke på att vissa krafter tidens zeitgeist trogen skrek om just att kvinnor minsann kan ta för sig och sparka rumpa om de kände för det, men jag antar att det enbart var på deras villkor detta gällde – så växte den sig starkare på den internationella scenen och är kort och gott idag kulthistoria. Den numera klassiska filmpostern har figurerat på mer skivomslag och t-shirttryck än jag orkar räkna och jag vet med mig åtminstone ett band som bär hennes namn, som dessutom var hennes riktiga kan tilläggas.

Född under minst sagt enkla förhållanden i en fattig asiatisk familj och uppväxt i vad hon själv kallade ”maffiakvarteren” av Chicago var hennes levnadshistoria ett fascinerande exempel på en människa som kommer från ingenstans men lyckas karva sig ett leverne med i princip två tomma händer. Efter en inledande karriär som strippa var det Meyer som upptäckte henne och efter provspelningar där hon visade upp sina extremt goda kunskaper i kampsport (jag kan det inte på rak arm men säger jag att hon åtminstone hade tre svarta bälten i separata skolor vet jag att jag åtminstone inte ljuger) inledde sin filmkarriär som den dödligt kyliga, dominanta kvinnan som blir de manliga protagonisternas undergång. En dokumentär om hennes liv och karriär är pågående och även om det känns lite bitterljuvt nu när hon gått bort, ser jag ändå fram mot att se den.  Mer information hittar du på hennes officiella hemsida här.

Kommentera

