In Memoriam

Det var väl helvete rent ut sagt! Via SubDVD nås jag av den förbannat trista nyheten att exploitationlegenden David F. Friedman avled igår vid åttiosju års ålder. Och nu pratar vi fanimej en legend inom vissa kretsar! Utan honom hade exempelvis Herschell Gordon Lewis inte haft finanserna att släppa lös sina blodiga alster i början av sextiotalet och på så sätt skapat en helt ny filmgenre. För att ta det kort: splatterfilm hade kanske inte ens existerat om inte han slagit sig samman med Lewis. Faktum är att jag vågar hårddra det och säga att när det gäller exploitation överhuvudtaget är det rätt stor chans han hade med ett finger i skapandet av just ditt favoritalster.

En sann ”skojare” i ordets mest positiva bemärkelse var han exploitationfilmen personifierad, något som bevisas med hans motto ”det är inte själva biffen vi säljer, utan knastrandet när den tillagas”. Han inledde sin karriär som carny på kringresande cirkusar, där han snart lärde sig hur man manipulerar folk och deras nyfikenhet (en konstart som idag jag anser förlorad). Han fick sig en vidare lektion i detta och en introduktion till filmbranschen när han slog sig samman med Exploitationkungarnas Konung Kroger Babb för att sedan pröva vingarna som producent. Han var en pionjär inom både nudistfilm och efterföljande nudie cuties men övergav denna för att skapa filmiska blodbad med just Lewis. På kort tid producerade de två den så kallade Blood TrilogyBlood Feast, 2000 Maniacs och Color Me Blood Red – som är de andliga föregångarna till all form av blodig film du kan hitta idag. Paret producerade även svart-vita roughies som The Defilers, men han hann även på egen hand regissera filmer som She Freak, den inofficella nyinspelningen av Todd Brownings klassiska Freaks.

Efter att samarbetet mellan dessa sprack skapade han genren nazisploitation med alster som Love Camp 7 och Ilsa: She Wolf of the SS, för att sedan ge sig på den blomstrande sexindustrin med bland annat softporrhistorier som The Adult Version of Jekyll and Hide och The Lustful Turk. Han övergav genren – och film överhuvudtaget – när han vägrade följa tidens gång och bli mer hardcore men valdes senare till ordförande i intresseorganisationen The Adult Film Makers of America, en post han innehade fram till sin död.

Hans ouvré är ett axplock av legendariska filmtitlar och han var en sann legend vars alster genuint påverkade sin samtid (tycka vad du vill om kvalitén). Vila i frid.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: