Avundsjuk II

Det är ju inte utan man först fick lite kalla kårar för att sedan bli rejält avundsjuk! Det går som tidigare konstaterats en hel del apor i min finkultursamling, men den senaste tiden har det funnits ett minst sagt bisarrt Mad Max mönster i min vardag! Från den briljanta fantastvideo satt till Motorheads Ace of Spades jag bjöd på häromsistens till den hemmasnickrade filmfestival jag hade under kvällen igår, så har vägarnas konung funnits där. Så till den milda grad att när jag satt där under gårdagen med ett finger i naveln och sakta fylldes av varm barndomsnostalgi – Galne Max var den första Riktigt Coola Rulle jag såg när det begav sig – bestämde mig för att skriva om just denna idag. Och med min kompis Chris som en uttalad expert på ämnet Galna Australiensiska Stuntmän kunde jag bjuda en intressant vinkling om just dessa, för även om man idag kanske glömt bort det (?) så var detta en av anledningarna filmen blev en sådan stor succé på 80-talet. Den bjöd på stunts du aldrig hade sett och som bara en samling dårar skulle ställa upp på efter att ha spenderat ett par dagar för mycket i solen.

Så gissa min reaktion nu på morgonen när det i mejlboxen hittas mejl från just Chris med en länk till En Förbannat Cool Intervju han gjort med just en av dessa galningar! Dale ”Donut Dale” Bensch! Mannen som enligt ryktet ”dog” under filmningen i ett misslyckat stunttrick. Det diskuteras främst den första delen (självklart!), fokus är på stunts (eftersom det är Chris vi talar om!) men det bjuds även en del kul nyheter om kommande uppföljaren MM4 samt kommentarer om Mel Gibson. Du läser den här.

UPPDATERING: I helgen som gick hjälpte jag ett par att riva ut inredningen på sin nyinköpta villa (med motorsåg och kofot, vilket kändes rätt manligt i längden) och när de bestämmer sig att lite musik kan underlätta allt slit väljer de Vinyl 107,5 och det första som skvalar ut ur radion är självklart Tina Turners We Don’t Need Another Hero.

Kommentera

